Våra utbildningarMusiklinjenLärare musiklinjen

Lärare musiklinjen

Ulrika Johansson, kursledare för musiklinjen och sångpedag. Undervisar i sång.

Vad är det bästa med att jobba på musiklinjen?
– Eleverna!! Att få möta och jobba med alla dessa fantastiska elever som brinner för ett sång- och musikintresse och få bidra med kunskap, inspiration och följa deras tekniska och musikaliska utveckling. Jag tycker också att det är väldigt roligt att musiklinjen är så genrebred vilket kan innebära att jag ena lektionen har en elev som jobbar med klassisk teknik och operaarior och nästa elev jobbar med improvisation och jazzsång.

Vilken är din bakgrund?
– Jag började spela piano när jag var åtta år och är utbildad sångpedagog vid Musikhögskolan i Göteborg. Därefter gick jag på Operastudion på Göteborgsoperan och har deltagit i många masterclasses med olika internationella sångpedagoger. Parallellt med sånglärarjobbet har jag varit verksam som solist både med och utan orkester. På senare år har jag också lett en del körer.

Varför ska man söka till musiklinjen på Helsjöns folkhögskola?
– Man får en mycket gedigen musikalisk grund för t ex fortsatta musikstudier. Vill man bredda sig genremässigt så finns det stora möjligheter till det. Som elev på musiklinjen har man stort inflytande på utformningen av sin utbildning.

e-post till Ulrika

 

Sonja Saras, piano- och körpedagog, undervisar i pianospel, gehörslära, kammarmusik, ensembleledning och kör.

Vad är det bästa med att jobba på musiklinjen?
– Det härligaste är att jobba med studenter som vill ha det man har att ge – musikaliska kunskaper. Eftersom jag har dem i flera ämnen lär jag känna dem på djupet. Här är det inget löpande band, utan vi gör saker tillsammans och lär känna varandra.

Vilken är din bakgrund?
 – Jag har spelat piano sedan jag var sex sju år. 1976-80 gick jag på Musikhögskolan i Göteborg och utbildade mig till pianopedagog. Åren 1988-89 byggde jag på med en körpedagogutbildning på Musikhögskolan i Stockholm. Jag har också gått en mängd kurser för pianister och sjungit i körer på hög nivå. Körsång är en viktig del av mitt liv.

Varför ska man söka till musiklinjen på  Helsjöns folkhögskola?
– Man får massor med sig! Exempelvis trygghet att musikaliskt kunna gestalta något som bara har sett på noter. Och så får man scenvana och många upplevelser av att musicera tillsammans med andra. En stabil grund att stå på.

e-post till Sonja


Bengt Gårdmo, musikpedagog, undervisar i gitarrspel, musikproduktion, ensemble och improvisationsfördjupning.

Vad är det bästa med att jobba på musiklinjen?
– Att se studenterna utvecklas, både musikaliskt och socialt. Blandningen av studerande gillar jag också, vissa vet vad de vill med musiken i framtiden och några känner sig fram för att se vad det kan ge. Och så de musikaliska mötena förstås!
En del är inte övningsvana när de kommer, så det är roligt att följa dem när de börjar se övning som ett jobb och ser att arbetet ger resultat. En del bildar egna ensembler när de kommer hit vilket är inspirerande.

Vilken är din bakgrund?
– Jag lärde mig spela elgitarr på egen hand ganska tidigt och började lära ut till kompisar, sen blev det också klassisk gitarr från och med gymnasiet. Jag utbildade mig till instrumental- och ensemblepedagog vid musikhögskolorna i Piteå och Göteborg och byggde sen på med ett år GIT, Guitar Institute of Technology i Los Angeles där jag fick undervisning i både elgitarr och klassisk gitarr. Genom åren har jag frilansat en hel del som musiker och även skrivit egen musik och gjort egna arr.

Varför ska man söka till musiklinjen på Helsjöns folkhögskola?
– Man får rejäl grundutbildning i musik som är stabil. Vi har väldigt duktiga pedagoger här – det är både en styrka och en trygghet.

e-post till Bengt

 

Gunilla Spjuth, musikpedagog, undervisar i rytmik, rörelsegestaltning, piano, musikteori, musiklyssning och kommunikativ beredskap.

Vad är det bästa med att jobba på musiklinjen?
– Att möta alla fantastiska människor som kommer hit, att inspirera dem och se dem växa, både musikaliskt och som människor.

Vilken är din bakgrund?
– Jag gick Musikhögskolan och blev färdig musiklärare 1981. Efter det gick jag ytterligare två år på skolan och utbildade mig även till rytmiklärare. Jag har byggt på med en kantorsutbildning liksom kurser i dans och scenisk kommunikation. Jag älskar att sjunga i kör och är sedan länge medlem i Varbergs kammarkör.

Varför ska man söka till musiklinjen på Helsjöns folkhögskola?
– Det är en tillåtande miljö. Man får vara som man är här. Har man inte så mycket på fötterna musikaliskt så får man mycket med sig. Och den som kan mycket redan när den kommer får chans att utvecklas ännu mer.

e-post till Gunilla

 

Björn Fahlström

Undervisar i musikteori, musiklyssning och orgel samt leder kurser i notskrivningsprogrammet Sibelius. I teoriundervisningen på Helsjön ingår satslära och melodik och, när studierna avancerar, även instrumentation och arrangering.
Björn är utbildad valthornist vid Musikkonservatoriet i Göteborg och har också studerat till organist med sångpedagogisk påbyggnad vid Musikhögskolan i Göteborg.
När Björn inte undervisar på Helsjön så arbetar han som frilansande organist i Göteborgs stift.

e-post till Björn

 

På lärarsidan har vi  också samarbete med musiker från Göteborgs symfoniker. Nedanstående är några av de lärare som vi samarbetar med.

Ingrid Sjönnemo
Undervisar i violin.
Har spelat violin och varit konsertmästare i Göteborgs symfoniker under många år.

Nils Edin
Undervisar i viola.
Violastudier på Musikerlinjen vid Musikhögskolan i Göteborg.
Har spelat i Göteborgs symfoniker sedan 1988.
Verksam också som kammarmusiker, pedagog och instruktör för VÄGUS-Västra Götalands Ungdomssymfoniker.

 

 

 

Karin Knutson 
Undervisar i cello.
Musiker och cellopedagogexamen vid Musikhögskolan i Göteborg.
1 år cellostudier för William Pleeth i London.
Cellist i Göteborgs Symfoniker och i olika kammarmusikaliska sammanhang.

 

 

 

Paul Spjuth
Undervisar i trumpet.
Trumpetare i Göteborgs symfoniker sedan länge.